Budżetowanie zadaniowe jest całkowicie nowym podejściem w sporządzaniu budżetu zarówno w przypadku finansów państwa jak i budżetów jednostek administracji samorządowej.
Budżet tradycyjny, zwany również klasycznym, sporządzany według podziału klasyfikacji budżetowej na części, działy i rozdziały jest mało czytelny i nie uwzględnia w sposób wystarczający celowości ponoszonych wydatków oraz ich skuteczności.
Budżet zadaniowy stanowi alternatywę dla układu klasycznego, gdyż przede wszystkim pozwala na lepszą alokację zasobów finansowych i rzeczowych. Ponadto odpowiada postulatom ustawowym w zakresie celowości wydatkowania środków publicznych, gdyż wiąże konkretny wydatek z zadaniem. co wprost wynika z zapisów art. 35 ust. 3 pkt 1 Ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym "Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów".
Konieczność sporządzania budżetu w układzie zadaniowym nakłada na jednostki sektora finansów publicznych nowelizacja Ustawy o finansach publicznych z dnia 8 grudnia 2006 r W art. 124 jak również w art. 158 ustawa stanowi, iż podmioty sporządzające projekt budżetu są zobowiązane dołączyć uzasadnienie zawierające w szczególności zestawienie zadań, w ramach planowanych kwot wydatków, wraz z opisem celów przedmiotowych zadań, mierników wykonania oraz przewidywanych wieloletnich kosztów finansowych związanych z ich realizacją.
Co ważne wprowadzenie budżetu zadaniowego prowadzić będzie do lepszej efektywności wydawania środków publicznych, zwiększenia przejrzystości i czytelności budżetu, a przez to jawności i przejrzystości finansów publicznych, przyczyniając się w ten sposób na pozytywne postrzeganie administracji publicznej przez społeczeństwo.